Olika metoder för avslappning

Här får du tips på olika metoder eller tekniker som du kan använda dig av för att slappna av mer och må bättre i din vardag som ledare.

Det finns en uppsjö olika sätt att uppnå mer avslappning, som tar olika lång tid att tillämpa.

Här får du en kort sammanställning av några av de vanligaste med länkar vidare till mer information.

Yoga Nidra

Yoga Nidra betyder "fysisk sömn", det vill säga att vid fullt medvetande uppleva att den fysiska kroppen sover. Denna djupavspänning sker med hjälp av instruktioner antingen från en närvarande person eller genom att lyssna på en cd, kassett, etc.

Läs mer om Yoga Nidra

Djupandning

Genom att praktisera djupandning kan du styra kroppen i en positiv och avslappnande riktning. Djupandning använder lungornas fulla kapacitet.

Läs mer om djupandning

Meditation

Meditation är en systematisk använd psykisk och kroppslig teknik som innebär fokusering och koncentration kombinerad med avspänning. Stilla begrundan, att lyssna inåt, försjunkenhet. Det finns olika former av meditation men meningen är att man ska stilla sitt sinne, bli mer harmonisk och ge insikt i vad man är.

Läs mer om meditation

Zen Yoga

ZenYoga har sina rötter i den indiske munkens Bodhidharmas förståelse att en persons resultat av meditation är beroende av balansen mellan och tillståndet i "de tre elementen - Kropp, Sinne, Ande". ZenYoga erbjuder utövaren en enkel möjlighet till bättre fysisk hälsa och god vitalitet samt en ökad möjlighet till balans i livet.

Läs mer om Zen Yoga

Powernap

Alla drabbas av en energisvacka under eftermiddagen. Det bästa är att bejaka den och ta en tupplur på 15 till 20 minuter, säger Søren Berg, sömnforskare vid Universitetssjukhuset i Lund.

Läser mer om powernaps

Pranayama

Enligt yogateorin kan man genom andningen, enligt föreskrivna mönster och strategier, styra och lagra den praniska energin och därigenom upprätta balans mellan kroppens och psykets funktioner.

Läs mer om pranayama

Progressiv muskelavslappning

Progressiv muskelavslappning får hjärtat att slå långsammare, sänker
blodtrycket och du andas lugnare. Djup muskelavslappning minskar psykisk
spänning, ängslan och oro. Du lär dig tekniken på 1-2 veckor och du
bör tillämpa den 15 minuter 1-2 gånger per dag.

Läs mer om progressiv muskelavslappning

Avslutningsvis om avslappning

Detta är inte en heltäckande lista över alla metoder och tekniker för avslappning då det finns en uppsjö, men förhoppningsvis ger det dig inspiration och kanske en del nya tips.

Gratis ledarskapstips

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.




Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.