Både för dig som planerar att komma tillbaka till jobbet under nästkommande veckor och för dig som hunnit vara på jobbet en stund kommer här ett antal knep att ta till för att komma igång efter långa, sköna semesterveckor.
Genom att strukturera upp de första veckorna, prioritera rätt och inte lyssna till gnäll, kommer du snabbt upp på banan.
Börja mitt i veckan
Börja en tisdag eller onsdag, så känns första jobbveckan lite kortare.
Prioritera
Vilka mail är viktigast? Vilka uppgifter? Finns det några uppgifter som ska delegeras eller mail som ska vidarebefordras för att uppgiften hör hemma hos någon annan? Vad är bråttom och vad kan vänta?
Om jag lägger ned tid och kraft på att slutföra en uppgift, måste jag först utvärdera om denna uppgift är viktig för slutresultatet/kunden/målet eller inte. Ofta tenderar vi att lägga tid på sådant som är bråttom, oavsett om det är viktigt eller inte.
Rangordna och beta av det som är:
1. Viktigt och bråttom.
2. Viktigt, men inte så bråttom.
3. Inte så viktigt, men bråttom.
4.Inte så viktigt och inte så bråttom.
I vissa fall kan nummer 4 strykas, om insatsen inte bidrar till ett bättre slutresultat eller en bättre kundupplevelse.
Denna typ av uppgifter är de som brukar hamna längst ner i högen av prioriteringar, gång på gång och förflyttas från månad till månad.
Istället för att ha dåligt samvete för dessa uppgifter som ändå ligger och gnager någonstans i bakhuvudet, ta ett beslut en gång för alla-vad händer om uppgiften inte blir gjord ?
Mötesfritt
Försök att hålla åtminstone den första veckan mötesfri. Är du ledare behöver du säkerligen göra avstämningar med din personal, men håll dem korta och med mycket fokus så att det mest väsentliga snabbt blir avklarat.
Tänk på att även ge dina medarbetare en chans att landa i sitt jobb igen och boka inte upp dem de första dagarna, om det inte är helt nödvändigt.
Starta upp långsamt
Kanske har du glömt både inloggningsuppgifter och pin-kod till telefonen, samt alla lösenord för webbverktygen du använder?
Ingen fara, det är ett sundhetstecken på att du lyckats släppa tankarna på jobbet under semestern. Hjärnan behöver tid på sig att varva upp igen och du kan inte vara lika effektiv och strukturerad som innan du gick på semester.
Sänk förväntningarna. Det går inte att bara fortsätta där du var förut. Det är ok att skylla på "semesterhjärna" de första dagarna.
Många pauser
Många korta pauser under hela arbetsdagen botar eventuell trötthet och jetlag. Man behöver inte åka utomlands för att få jetlag, det räcker med en rejäl tidsskillnad av att plötsligt kliva upp 3 timmar tidigare om morgnarna, för att drabbas av detta tillstånd. Det sägs att det tar en dags anpassning för varje timme man förskjutit.
Bli inte stressad för att du inte hunnit "laddat batterierna, så det räcker för resten av året", utan känner dig tvärtom tröttare än du var innan.
Att man kan ladda upp sig och vara full av energi, ända till nästa ledighet är bara en myt. Vi människor är gjorda för att äta var fjärde timme, att sova åtta timmar och däremellan ska vi vara aktiva. Sedan måste vi ladda upp oss igen med mat och sömn.
Lyssna inte på gnäll
På en arbetsplats finns det ofta gnällspikar som himlar med ögonen och suckar över vad tråkigt det är att börja jobba igen. Försök slå dövörat till.
Känner du däremot igen dig i känslan och inte känner att du är motiverad att börja arbetet igen- reflektera över vad det är med just din situation som kan förbättras. Försök se på det konstruktivt: Vad kan du göra idag, för att förbättra din arbetssituation under hösten?