Veckans Ledarskapstips

"Tryggare som ledare"

"Jag gillar konceptet. Bok eller online eller i uppläst form ger en bra variation. Många bra tips och tydliga förklaringar. Jag bläddrar ofta i boken på min arbetsplats för att uppdatera mig i mitt ledarskap. Kontrollfrågorna tycker jag är bra. Jag känner mig tryggare som ledare och som person. [...]"
(Linda H, studerat sedan aug 2013.)

Studera ledarskap på distans! LEDARSKAPSSKOLAN finns som bok och på webben med både ljudfiler och videos (anpassad för mobil och surfplatta).


Fina ord, men lever ni upp till dem?

Ett plakat sitter på väggen med texten:

"Här på företaget X är är vår värdegrund öppenhet, tolerans, samarbete och kvalitetsfokus."

Många företag och organisationer har en värdegrund, som i bästa fall tjänar som ledstjärnor och påminnelser om man som medarbetare kommer lite vilse.

Låter ju sunt och bra, men ska vi ta och skrapa lite på ytan?

Att arbeta med värdegrund

  1. Vill ni?
    Värdegrunden är det som ska skapa vi-känslan, något som alla kan ställa sig bakom och vara stolta över. Den ska hjälpa er i ert dagliga arbete, som en kompass som visar riktningen på era handlingar.
    Det kräver att alla vill, inser vikten av det och att ni planerat in gott om tid att arbeta med frågorna på djupet.

  2. Informella värderingar?
    Vilka är de personliga värderingar som medarbetarna var och en idag strävar efter? Finns det sådant som sitter i väggarna - som går stick i stäv med de formella värderingarna?

  3. Värdering eller ett förklätt problem?
    Är de värderingar ni valt att ta fram något som ni alla passionerat känner för?

    Eller är det så att ni i kundundersökningar fått ett negativt omdöme om att ni inte är så t ex toleranta och att ni därför vill ha ordet med i värdegrunden?

    Ta reda på istället varför ni har fått ett dåligt omdöme och vad kunderna skulle önska istället och jobba för att lösa just de problemen. Kanske är det inte just detta problem som ska vara ert viktigaste värdeord?

  4. Vad betyder orden?
    Värdeorden består ofta av fina samlingsord som rymmer flera ord. T ex ordet Öppenhet. Alla har en klar bild av vad öppenhet innebär. För någon betyder det att man är personlig, för någon annan innebär det att företaget inte har företagshemligheter för sina medarbetare och för ytterligare någon innebär det att man talar om när man har problem och inte mörkar.

  5. Hur göra då?
    Ledningen bör fundera på vad som är viktigt för bolaget för att personalen ska trivas, för att kunderna ska vara nöjda och för att vision, affärsidé och mål ska kunna uppfyllas.
    Medarbetarna bör fundera på vad deras egna värderingar är, varför de sökte jobb där, vad i deras värderingar som är i linje med företagets och vilka värderingar som de vill prioritera.
    Dessa två synsätt ska sedan sättas ihop till något gemensamt som alla kan stå bakom.

    Varenda fint ord ska benas ut.
    Vad exakt menar du, du och du när ni pratar om öppenhet?
    Vad innebär det för dig? Privat och på jobbet?
    Är det viktigt för dig med öppenhet?
    Skulle det kunna vara en värdering som du kan skriva under på?
    Hur gör vi då när vi ska gå och vara öppna här på jobbet hela dagarna? Vad gör vi inte?
    Skriv upp det i enkla meningar som alla förstår.

  6. Dammtorka ofta
    I t ex medarbetarsamtal kan du som ledare prata om hur medarbetaren handlar utefter företagets värdegrund och hur de kan jobba mot dem ännu bättre i framtiden så blir det något som hålls levande i en ständigt pågående dialog, istället för att bestå av bortglömda papper i en dammig pärm.

Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.