Veckans Ledarskapstips

När poletten trillar ner

De utvärderingar där man ser att självupplevda erfarenheter fördjupat ett tidigare teoretiskt kunnande, värmer lite extra i hjärtat.
När teorin och erfarenheter möter upplevelsen, då trillar poletten ner - på riktigt.

"Det var en omtumlande vecka då jag lärde mig otroligt mycket, dels om mig själv, dels om gruppdynamik. Jag har fått nyttiga upplevelser som det inte går att läsa sig till. Efter kursen har jag haft stor nytta av de "verktyg" som jag lärde under den här veckan, både privat och inom yrkeslivet. Ledarna kompletterade varandra på ett jättebra sätt! " (Hanna K, 15 april 2013)

Här hittar du mer information om UGL.


Är det kattguld du hittat?

Tänk dig att du jobbar i en sån där gammaldags guldgruva där du letar efter ädelmetaller och juveler.

Du tar upp ett par verktyg från verktygslådan, men det är ingen som talat om för dig om just dessa verktyg är som är mest effektiva i den här fasen av utgrävningen, men du gör så gott du kan.

Du ser några nya verktyg i lådan, som du inte sett under din utbildning, men det finns ingen som har tid att berätta om sina erfarenheter kring hur man i så fall skulle använda dem- alla är så upptagna med sitt.

Så det kan finnas andra sätt att göra det på som går fortare men du kämpar på och ja, ingen av kollegorna har klagat, så kanske betyder det att du inte gör alldeles galet iallafall? Eller?

De ädelstenar du hittar lägger du i en stor låda, eller ja, du tror att du väljer ut de rätta, men det är lite svårt att veta, för det är ingen som gett dig någon återkoppling på att just det du grävt fram är värdefullt. Du har ju iallafall inte fått skäll av chefen, så det kanske du kan tolka som ett bra tecken? Eller?

Chefen syns aldrig till, för hon är upptagen.
Chefen tänker att du nog klarar dig ganska bra själv, för du får ju ändå fram en hel del ädelstenar per dag även om det kanske går lite långsammare än för de andra.

Chefen låter personalen på sorteringen plocka bort det där kattguldet som du visst råkar få med ibland- det går snabbast så, tänker hon. Istället för att hon ska åka ända ut till din gruva.

Det måste ju finnas kollegor där som kan hjälpa dig? Vi tar allt det där under det årliga utvecklingssamtalet sen istället tänker Chefen, innan hon svischar vidare till nästa möte.

Visst verkar det lite svårt att jobba under de här förutsättningarna när du inte får någon återkoppling på det du gör och har gjort, utan du får jobba på lite som du själv tror att det är tänkt...

Här kommer våra tips på hur införande av feedback kan visa sig vara en kostnadseffektiv förändring.

Hur du kan arbeta med feedback

  1. Ta dig tiden
    Den tid du spenderar på att ge feedback får ni tillbaka i form av förbättrade rutiner, effektivare metoder och kunskapsspridning. Det är väl investerad tid- ekonomiskt sett.

  2. En kärleksfull gåva
    Feedback ska ges som en gåva, i syfte att utveckla den andra personen.

  3. Regelbundet, vardagligt
    Att återkoppla till en medarbetare, bör göras regelbundet (inte under ett årligt medarbetarsamtal).

    Gör det till en vardaglig rutin - att kolla av läget, att peppa, lämna kommentarer på inlämnat material, att stötta, att fråga - ha en levande dialog.

  4. Återkoppling på beteende
    Ge detaljerad feedback, mer än ett generellt peppande eller en klapp på axeln. Tydliga förväntningar skapar harmoniska arbetsplatser.

    Syftet är att medarbetaren ska lära sig något nytt eller göras uppmärksam på något som kan förändras.

    Det är medarbetarens beteende och handlingar som ska få återkoppling- det som gjorts och det som kan förändras. "Den där rapporten du skrev, där skulle jag gärna se att det fanns ett stycke om xxx också, eftersom... ".

    Feedback får aldrig handla om att du tillskriver personer en viss egenskap utifrån ett beteende:
    "Den där rapporten du skrev, den bekräftar att du är rätt slarvig av dig. Du missar alltid saker...Du måste bli mer noggrann".

    I det senare fallet, lär sig medarbetaren inget nytt och vet ej heller vad som kan förändras i rapporten, utan hen blir i bästa fall sårad, eller hamnar i försvarsposition. 

  5. Se det positiva
    Det positiva ledarskapet skapar mer motivation för eventuella förändringar. Utgå från att dina medarbetare vill göra rätt, men ibland vet de inte hur.

    Vad är det som redan går bra? Vad fungerar? Vilka positiva egenskaper och kunskaper har medarbetaren? Vad vill du se mera av? 

  6. Feedbackkultur
    Påbörja skapandet en organisationskultur där feedback ges plats och prestigelöshet råder. Det är svårt att ge feedback som är stärkande och det är svårt att ta emot feedback, utan att känna ett behov att förklara sig. Det gäller att öva! 

Vidare läsning:
Artikeln Två av tre chefer lider brist på feedback, visar en dyster statistik på hur lite kvalitativ återkoppling medarbetare och chefer får. PS- Glöm inte bort att även en chef behöver feedback, för att kunna utvecklas. 
 


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.