I de flesta organisationer dyker det upp konflikter förr eller senare, här ger vi dig som ledare fyra tips för att hantera konflikter här och nu, samt diskuterar olika konflikthanteringsstilar. 

Fyra tips för att hantera konflikter framgångsrikt

1. Ha modet att lyssna

Ofta tenderar vi att lägga mycket energi på att bli förstådda och betydligt mindre på att förstå. Ändå handlar många konflikter om att människor inte känner sig hörda.
Genom att vara närvarande och lyssna kan du bättre förstå konflikten. Efter att du lyssnat - spegla; återberätta hur du förstått det den andra personen sagt. Detta kan klargöra missförstånd som annars skulle låst konflikten. Minns att alla har rätt till sin egen sanning.

2. Definiera orsaken och de bakomliggande behoven till konflikten

Ofta handlar konflikter om missförstånd, eller att vi efter en stund i hetluften glömt orsaken till konflikten och istället övergår till personangrepp.
Ta dig tid att tydligt definiera vad konflikten egentligen handlar om. Klargör de underliggande behoven hos var och en, för att hitta lösningar som kan tillfredsställa dessa olika behov. 

3. Tala klarspråk 

Mycket tid och energi spills, när vi inte talar klarspråk med varandra. Undvik formuleringar som "några tycker" och använd istället "jag tycker". Du blir tydligare och konflikten blir lättare att hantera.

4. Se och synliggör

Oavsett om du som ledare är en part i konflikten eller ej, så innefattar ledarskapet den viktiga funktionen att se konflikter och synliggöra dem genom att lyfta upp dem till ytan. Det kräver närvaro och mod, men det är en stor skillnad i både arbetsklimat och arbetsresultat om konflikten blir hanterad eller "sopas under mattan".  

Konflikthanteringsstilar

Det finns fem huvudsakliga konflikthanteringsstilar, varje stil har sina för- och nackdelar och är effektiva i olika situationer.

I en konflikt kan man välja att anpassa sig, att dra sig undan, att kompromissa, att samarbeta eller att kämpa.

Effektiv konflikthantering kräver att jag anpassar mig efter situationen och använder den stil som är mest effektiv för tillfället.

Börja redan idag

  1. Kan du som ledare, dra dig till minnes en konflikt som urartade. Var det någon ur ledningen som tog tag i situationen och hjälpte parterna att reda ut konflikten? Eller lät ni dem försöka reda ut det själva? Med facit på hand, hur hade du velat lösa situationen? 

  2. Om du för ett ögonblick stod i en av parternas skor, hur hade du sett på konflikten genom dennes glasögon?
    Och hur hade den andre parten sett på konflikten?
    Vad tror du att parterna egentligen behövde/ville/längtade efter? Dvs vad var deras underliggande behov?

  3. Hur ser det ut i organisationen idag? Finns det några konflikter, som du som ledare känner att du måste agera på?
    Ofta är det klokare att förekomma än att förekommas. 
    Det vill säga, att du i förväg försöker parera för något genom att sätta in förebyggande insatser, istället för att försöka stoppa en stormig konflikt som pågått en längre stund.

Gratis ledarskapstips

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.