Genom att ta aktivt ansvar för ditt språk och våga stå för det du säger, skapar du ett öppet samtalsklimat inom organisationen.

"Man", "vi", "alla" - och andra ord att gömma sig bakom

Min farmor brukade berätta hur hon i skolan under den första hälften av 1900-talet fick lära sig att det var fult att börja meningar med jag. Denna sedvänja verkar ligga kvar än idag hos många av oss. Kanske är det Jantelagen som fortfarande spökar, vi behöver omprogrammeras om vi vill utveckla en god kommunikation på våra arbetsplatser. 

Istället för att uttrycka vad jag verkligen tycker, gömmer jag mig bakom formuleringar som "man", "vi", "alla" i dialog med andra.

Det känns i många fall tryggare att säga:
-Vi borde kanske visa varandra mer respekt inom företaget. 

Istället för det jag egentligen menar: -Jag vill att vi ska visa varandra mer respekt".
Genom att prata i "vi"- form, står önskemålet bakom en grupp av människor och jag slipper vara den som sticker ut. Men denna anonymitet skapar också en förvirring, för vem är det egentligen som står bakom denna grupp av "vi". Är det en person, en grupp eller rentav hela organisationen som tycker såhär?  

Jag kan också välja att gömma mig bakom en fråga: -När ska vi ta paus? Istället för det jag egentligen menar: - Jag är trött och skulle vilja ta paus nu, om det går bra.

Genom att uttrycka dina behov i frågeform, riskerar du att den som svarar inte uppfattar det underliggande önskemålet och bara ger dig ett svar på frågan; - Om en timme.

Ta ansvar för ditt språk och våga stå för dina åsikter. Det stärker dig som ledare och ökar dina möjligheter till ett framgångsrikt ledarskap.

Många, långa konflikter kan få ett avslut bara genom att personerna talar klarspråk utifrån sig själva, utan att linda in det i bomull. Öppenhet bygger tillit. 

Fem tips för bättre kommunikation

Några råd för att bli en bättre kommunikatör och därmed även en bättre ledare. 
Kommunikation är inte en  medfödd förmåga, utan kan övas upp.

1) Var intresserad av den andra personen

Visa nyfikenhet för vad han eller hon vill säga. Bara man har detta för ögonen, så löser sig det mesta automatiskt. 

2) Vad är målet med dialogen?

Innan ni börjar mötet eller diskussionen, tänk efter vad du skulle vilja ha ut av er pratstund. Något som är lätt att ta på är känslan. Vad skulle du vilja känna efter att ni pratats vid?

Skapa en tydlig målbild, men släpp sedan din känslomässiga koppling till resultatet för att kunna ge fullt fokus till din medkommunikatör.

3) Kommunicera med fokus på mottagaren

"Tala med bönder på bönders vis". Krångla inte till det, genom att använda förkortningar eller yrkestermer. Använd ord som mottagaren känner till. 

Tala så att den som lyssnar ska förstå. Detta bygger på att du lärt känna dina medarbetare eller den du kommunicerar med. 

4) Ge av din tid

Alla har vi 24 timmar varje dag. Den finaste gåvan vi kan ge andra, är att ge full uppmärksamhet till den andra och skänka dem en stund av vår tid.

5) Ha intentionen att bättra liv.

Gå in i samtalet med intentionen att förbättra den andra personens liv i större eller mindre grad. 

Börja redan idag

  1. Vilka ord är det du som ledare brukar gömma dig bakom, när du skriver e-post eller pratar med dina medarbetare?
    Närhelst du springer på ett ord såsom "man, vi, företaget, organisationen, klubben" så tänk till och byt ut ordet mot ett som visar vem som står bakom påståendet.
    Det kan vara läskigt i början, men med tiden växer självkänslan av att faktiskt kunna stå för det du säger.

  2. Hur mycket tid ger du till varje enskild medarbetare? Blir alla kollegor sedda, eller är det de som tar mest plats, som får mest uppmärksamhet?
    Tar du dig tid att lyssna klart när någon behöver prata?

  3. När du planerar dina möten och medarbetarsamtal, brukar du ha en klar målbild av mötets resultat?
    Brukar du känna efter vilken känsla du vill kliva ut från mötet med?
    Hur kan du öva på det inför ditt nästa möte?

Gratis ledarskapstips

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.