Ett av de bästa sätten att bekräfta andra människor och få dem att känna sig viktiga är att ge dem din fulla uppmärksamhet och lyssnande.

Tänk så många missförstånd som skulle kunnat undvikas om vi lyssnat fullt ut istället för att vara upptagna av vår egen agenda, troligen med vårt svar spelandes i huvudet medan den andre fortfarande talar.

Det är en sann gåva att lyssna till någon med den fulla intentionen att utgå från deras världsbild, att ge dem utrymme och undvika att ge välmenande råd, för att istället låta dem själva finna egna lösningar.

De viktigaste färdigheterna för en aktivt engagerad lyssnare sammanfattas i "Emmas Lyssnarregel" LUFT: Lyssna - Uppfatta - Förstå - Tala

1. Lyssna - Ge uppmärksamhet

Det är lätt att vi flyter iväg i dagdrömmar, tankar på vårt nästa svar, även när vi borde lyssna på någon som talar. Träna på att fokusera och ge uppmärksamhet fullt ut.

2. Uppfatta - Inta en lyssnande attityd

Visa att vi är intresserade av vad talaren säger, det räcker med att nicka, humma eller ha bra ögonkontakt. Detta leder ofta till att talaren förmår vara mer avspänd och ge mer information.

Kan vara svårt, om talaren kommunicerar på ett sätt som är tröttsamt, eller väcker starka känslor hos oss. 

3. Förståelse - Eftertanke

Sätt dig in i det som sägs. Sträva efter att förstå och reflektera över hela budskapet. Upprepa det som sagts, med egna ord, men utan egen tolkning- för att stämma av att du uppfattat korrekt. 

4. Tala - Ställ klarläggande frågor

Nu är det din tur att tala genom att ställa klarläggande frågor. Frågor bidrar till att visa intresse och uppmuntrar talaren att bredda och fördjupa innehållet i budskapet. 

Vi tackar Lena Sobel på Sobel Utveckling för inspirationen till dessa fyra tips.

I aktivt lyssnande använder man talet för att kontrollera förståelse – inte till att ge goda råd. Men om du verkligen känner att du sitter inne med information som kunde vara den andre personen till gagn, kan du – när du förstått budskapet – fråga om han/hon vill ha ett råd.

Börja redan idag

  1. När någon talar, vilket fokus brukar du ha? Gör du något annat samtidigt; knappar på datorn, fyller på kaffe, dagdrömmer eller planerar vad ditt svar ska bli? 
    Genom att bemöta andra på det sätt du själv vill bli bemött, har du tagit ett stort steg för att utvecklas till en aktiv lyssnare. 

  2. Tänk tillbaka på en situation där talaren sade något som upprörde dig. Hur agerade du?
    Du behöver inte hålla med, men genom att lyssna färdigt gagnas en djupare förståelse. För att medarbetaren ska kunna känna tillit till en ledare, bör de känna att deras åsikter räknas och att de känner sig lyssnade till. 

  3. Hur brukar du agera när någon av dina medarbetare har ett bekymmer som de dryftar med dig som chef?
    Hur skulle du vilja agera i framtiden?

Gratis ledarskapstips

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.