Ett utmärkt sätt att fånga din medarbetares verkliga behov är att bemästra konsten att lyssna med hela din närvaro. Ditt lyssnande blir aktivt istället för passivt. Lyssnandet blir mer är orden som sägs, det blir allt det som inte sägs i form av betoningar, tonlägen, kroppsspråk och tystnader. 

För att kunna plocka upp ickeverbal information gäller det att verkligen lyssna. De små nyanserna i samtalet upptäcker du bara om du slutar prata och börjar lyssna.

Även om du tror att du är en duktig lyssnare så bör du ställa dig några frågor för att se om du bottnat på djupet med det aktiva lyssnandet. 

1) Vill jag verkligen lyssna? Eller kan det vara så att du är i försvarsställning och tror att din syn redan är komplett?
2) Är jag öppen? Eller har du förutfattade meningar och tror att du redan vet vad den andra kommer att säga?
3) Vill jag förstå? Eller ställer du frågor för att bekräfta ditt eget perspektiv?  

Jag istället för vi

Ofta när vi lyssnar så är vi upptagna med vårt jag, med vår egen agenda, istället för att tänka vi. Ofta har vi vårt eget svar spelande i huvudet istället för att vara uppmärksamma på hur vår kollega flyttar blicken eller hur hon rör sina händer eller missar den där bekymmersrynkan i pannan. 

Magin uppstår när du tar dig in i din medarbetares huvud, känner det som de känner bortom orden, lever med dem så som deras värld ser ut, går i deras skor ett stycke av vägen. Att lyssna är mycket mer än att bara höra.

Att lyssna innebär, förutom att vi tar emot orden, att vi tolkar allt det som vi uppfattar med flera sinnen. Det som vi ser, hör, känner med känseln och upplever i form av känslor och dofter. En god och effektiv lyssnare lyssnar aktivt, inte passivt.

Det innebär att lyssna på sådant som tempo, ordval, kroppsspråk och liknelser eller bildspråk som personen använder.

Ett utmärkt sätt att göra skiftet från att fokusera på jag till att fokusera på vi, är att ställa frågor. Frågor bidrar till att visa intresse och uppmuntrar talaren att bredda och fördjupa innehållet i det som sägs. Om vi ger vår motpart full uppmärksamhet, förstår vi deras behov. För en säljare är kundens behov en kärnfråga lika mycket som det för en ledare är medarbetares behov som är central för att skapa ett bra amarbete.

Sysselsätt hjärnan 

Vår hjärna är som en supertrimmad dator, den är klart överdoserad för de funktioner vi behöver använda för att kunna höra vad en annan människa säger.

Om vi inte ger denna superkapacitet uppgifter att ägna sig åt så kommer den med stor säkerhet att hitta på egna saker att göra såsom att dagdrömma medan någon annan talar eller ägna sig åt att fundera ut en bra svar att avge så fort den andra personen tystnar.

För att lyssna uppmärksamt på en annan människa behöver vi medvetet rikta vår uppmärksamhet och ge hjärnan andra uppdrag under tiden som att till exempel vara uppmärksam på den andra personens andning eller ansiktsuttryck.

Prata mindre och saktare

Vilka värderingar och sanningar lever du efter? Är du medveten om vad du anser vara sanning vad gäller samtal och lyssnande?

Det kan till exempel vara att jag tror att snabba svar tyder på att jag är snabbtänkt och att långsamma svar isåfall ett tecken på en tröghet. Då blir jag fokuserad på att komma på ett snabbt och bra svar, istället för att lyssna.

De människor som är duktiga på att få andra att känna sig lyssnade till, talar ofta långsammare och mindre än de som de kommunicerade med. De ställer många frågor, tills de förstår den andra. 

Gör ditt val redan idag att sänka tempot. Ge dig själv tid att tänka efter att den andra talat klart, inte medan den andre talar.

Var inte rädd för tystnaden! Du kommer att få lättare att förstå människor och skapa tillit. 

Lyssna i konfliktsituation

Många blir förvånade då de tar sig över tröskeln till ett aktivt lyssnande.

Även det som tidigare verkade banalt eller till och med tråkigt har förmågan att bli riktigt fängslande när vi verkligen bestämmer oss för att vara närvarande och lyssna fullt ut. 

Av bara farten kommer den som talar att känna sig mer avspänd och därmed kunna ge mer värdefull information till den som lyssnar.

Speciellt i konfliktssituationer är förmågan att lyssna aktivt ett fantastiskt hjälpmedel. Det kan vara små saker som gör stor skillnad, som att bibehålla ögonkontakt och nicka för att visa att man är närvarande med den andra personen. Man behöver inte hålla med, man behöver bara lyssna!

Gratis ledarskapstips

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.