Veckans Ledarskapstips

"Wow vad jag är intresserad av dig!"

Det borde vara enkelt att bara vara tyst och lyssna. Men tankarna far iväg och vi ser munnen som rör sig upp och ned. -Vad var det du sa, nu igen?

Att gå in med rätt förhållningssätt som uttrycker att du är intresserad av det personen säger, kommer göra all skillnad i världen.

Läs mer om Markus tankar kring aktivt lyssnande och lyssna till radiointervjun


"Det går snabbt att bli dum"

När vi designade om en av våra hemsidor (www.uglkurser.se) blev det en del övertid. Men hur smart är det att jobba övertid, egentligen? Många organisationer har övertid som standard med 50-60 timmars arbetsveckor, kanske har man dessutom förhandlat bort övertidsersättningen mot en extra vecka semester osv.

Vi diskuterade kring fenomenet övertid och en av oss konstaterade att "det går snabbt att bli dum när man jobbar för mycket".

Många, långa timmar på kontoret, eller att ta med jobb med hem sent på kvällarna leder till att de där kreativa lösningarna har svårt att infinna sig. När man vaknar på morgonen har man en mycket bättre lösning än på sena kvällskvisten när hjärnan är trött och du försöker tvinga av den en lösning.

När det inte finns tid till att umgås med familjen, tillräcklig sömn, sedvanliga träningen eller meditationen så märks det av i såväl effektivitet som humör, konstaterade vi än en gång.

Smartare övertidsarbete

  1. Pauser
    Ta många, kortare pauser.
    Att ta en promenad och få lite frisk luft kan löna sig i längden istället för att nöta vid skrivbordet en timme till. Drick vatten, ta en ordentlig lunchpaus, sträck på dig emellanåt och stå upp vid skrivbordet (om du kan).

  2. Chunking
    De arbetsuppgifter som hänger ihop inom samma område görs samtidigt, kallas "chunking"- alltså på svenska kanske man skulle säga att arbeta i "sjok"- istället för att göra lite ditt och lite datt och byta arbetsuppgifter hela tiden. Det underlättar för hjärnan att inte ständigt behöva byta spår och tappa tråden. Just ordet chunking används då man studerar minnet, då hjärnan har lättare att minnas och göra information förståelig om den sätts ihop i sammanhängande block istället för utspritt. 

  3. Inte för långa arbetspass
    Arbeta effektivt med samma ämnesområde, samma sjok, under 1-2 timmar (glöm ej pauserna). Gå vidare md nästa sjok.
  4. Tydlig plan
    Ha en tydlig plan och mål, inte bara för projektet utan för varje arbetspass. "Nu ska jag jobba med x mellan 10-11:30. Då räknar jag med att vara klar med 1,2 och 3. Sedan ska jag jobba med y mellan 12:30-14 och målet är att jag ska ha kommit fram till en lösning på problemet z, genom att ha studerat å och provat ä och ö...".

  5. Balans i livet
    Se till att få ordentligt med mat, dryck och sömn- våra basala kroppsliga behov. Skippa inte morgonmeditationen eller träningen. Försök få tid med barnen, om så bara för att bygga ett legoslott vid frukostbordet. Ring en vän som ger dig energi, 5 minuter har du alltid tid med. Planera in tid med vänner eller en resa lite längre fram, så har du något att se fram emot när den här tuffa arbetsperioden är över.

  6. Gör det inte till en vana
    Att jobba övertid varje dag är inte att rekommendera. Om du inte får ihop schemat som det är, kan det vara dags att prata med en överordnad/sänka kraven och ambitionerna på dig själv/anställa fler osv.

  7. Övertid smittar och skapar merjobb
    Om du som ledare ständigt jobbar över sänder det en signal till medarbetarna.

    Dessutom - om du jobbar över, och ringer till en medarbetare för att få hjälp, som befinner sig mitt i middagsmaten med familjen, som i sin tur måste ringa en kollega - så har du skapat negativa ringar av stress för så många, många fler, såväl familjemedlemmar som flera medarbetare som alla måste ta ett avbrott i sin vardag, då du valt att jobba över. För de andra var det kanske aldrig något val?

Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.