Veckans Ledarskapstips

Användbar, praktisk handbok för ledare

"Jag har använt boken flera gånger i mitt arbete och nu senast i dagarna då vi haft en liten kris på jobbet! Tack för utbildningen och inte minst ett stort tack för boken!" (Åsa T.)

I distansutbildningen LEDARSKAPSSKOLAN ingår en praktisk handbok på 292 sidor med beprövade tips, metoder och verktyg.


Gödsla rikligt med rätt ord

Som ledare har du en viktig roll i dina medarbetares ögon.

Vad du tycker, tänker och säger påverkar din omgivning. Dina ordval väger tungt vid självrannsakan: "Chefen säger ofta att jag är en slarvig person, så det ligger nog en del i det...Jag kanske inte passar att arbeta som xxx, trots allt."

Hur du uttrycker dig och vilka ord du väljer, är därför av högsta vikt för att de runt omkring dig ska må bra och för att de ska kunna utvecklas och växa.

Gödsla rikligt med goda ord och få dina medarbetare att blomstra!

Tips för en god kommunikation som bygger självkänsla

  1. Fokusera på det positiva
    Utgå, i all din kommunikation, från att dina medarbetare är på plats av rätt anledning och att alla gör sitt bästa utifrån de förutsättningar de har.
    När något gått snett- fråga hur de tänkte? Kanske har de en helt annan syn på det inträffade utifrån deras referensramar. Intentionen kan ha varit god, men det bar inte hela vägen. 

  2. Välj och välj bort
    Av vilken anledning vill du säga just det du tänker säga? Var uppmärksam på när det du tänker säga bygger på att boosta ditt eget ego eller för att sänka den andras.

    Lika viktigt som det är att välja vad som ska ligga i fokus under ert samtal, lika viktigt är det att fundera på vad som kan väljas bort. Vad är viktigast i situationen att lyfta fram? Är allt verkligen lika viktigt, eller kan du strunta i vissa saker? Vilka aspekter tjänar inte något högre syfte?

    Ibland samlar vi argument på hög och öser ut alla på en gång, för att visa att ens egen ståndpunkt är riktig, men ger verkligen ett ytterligare argument något mervärde till kommunikationen eller strör du bara mer salt i såren?

  3. Ordval
    Det du vill säga- hur kan det sägas så att personen känner sig stärkt, så att hen växer och utvecklas? Vilket ordval är bäst för att medarbetaren inte ska känna sig misslyckad?

  4. Även chefen kan fela
    Oj, vilka höga krav det ställs på en ledare idag. Ska du verkligen behöva tänka på att hålla tungan i styr och i varje givet ögonblick, hur stressad du än är och tänka igenom alla ordval innan du får tala? Naturligtvis inte.
    Men, OM du vid något tillfälle känner ett hugg i brösttrakten efter att ha slängt ur dig något ogenomtänkt, elakt, orättvist, så var inte rädd för att säga det... "- Du, det där blev lite fel. Det var inte så jag menade. Det lät lite värre än vad det var tänkt. Jag behöver få tänka lite och återkomma till dig, kring hur vi går vidare och vad det egentligen är jag försöker komma åt här".

Vidare läsning:
Artikeln Till vem gör vi varandra? bygger på ett tydligt exempel kring hur olika ordval kan bygga eller sänka en medmänniskas självbild

 


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.