Veckans Ledarskapstips

Hej kära ledare! 

Förändringens vindar blåser i detta ledarskapstips. Vi har flyttat våra distanskurser och de har fått ett nytt hem på kurs.se.

För att fira detta får du som prenumerant eller en vän till dig 30% rabatt på kursavgiften genom att ange koden INFLYTTNINGSFEST i anmälningsformuläret (anges under Övrigt). Festen, och därmed rabatten, gäller alla kurser och pågår endast till och med fredag 20 maj kl 23:59. 

Varma hälsningar,
Markus Amanto

Nybliven miljardär känner sig mer isolerad än någonsin

Här har det under ett års tid funnits en filmversion av varje ledarskapstips. Under den tiden har 5% av er som konsumerar ledarskapstipsen valt att se filmen. Jag kommer framöver att återgå till endast en textversion av ledarskapstipsen, då det är merjobb med att skapa båda versionerna.

Jag kommer att då och då fortsätta uppdatera YouTube-kanalen med nya, korta filmer med olika tips så gillade du filmerna prenumerera gärna på dessa via YouTube på: https://www.youtube.com/playlist?list=PLAlbGIuiRvFPQs0rYAD7hhVhJhJXvnINX

Nyligen lyssnade på en person som berättade om en Tweet...inlägg som görs på Twitter. Just den här Tweeten ifråga var skriven av Markus "Notch" Persson som skapat spelet Minecraft som spelats av miljoner och åter miljoner användare runt om i världen. 

Hösten 2014 köpte Microsoft upp Mojang, företaget bakom Minecraft, för 18 miljarder kronor och gjorde samtidigt Markus Persson till mångmiljardär. Cirka ett år senare skrev han följande inlägg på Twitter:
"Hanging out in ibiza with a bunch of friends and partying with famous people, able to do whatever I want, and I've never felt more isolated." (Källa: https://twitter.com/notch/status/637563038258868224)

Vilket fritt översatt betyder ungefär: "Hänger på Ibiza med ett gäng vänner och festar med kända människor, kan göra vad helst jag vill och har aldrig känt mig mer isolerad."

Nu känner jag inte Markus Persson så det är blir min fira tolkning av hans tweet och av det person som berättade för mig om detta sa, men det fick mig att bli påmind om vad vi verkligen söker här i livet. Vad som verkligen gör oss lyckliga.

Vi har i tidigare ledarskapstips konstaterat att det vi söker i livet lämpligen delas upp i medel och mål. Att förvirra dessa två kan leda till existensiell misär i olika former. Ett exempel är att vi går och drömmer om en ny bil (medel) för vi tror att det kommer att få oss att känna på ett visst sätt (mål) när vi har just den bilen. 

Lätt hänt att vi då får för oss att bilen är målet och glömmer bort, eller inte inser, att det är en viss känsla vi är ute efter egentligen. När vi sedan köpt bilen blir det lätt en tomhet efter ett tag, var det inte mer än så här? 

Om vi istället hade insett att det var känslan av frihet som var målet, eller kanske skönhet eller överflöd, så hade vi också insett att det fanns flera olika medel för att uppnå det målet. Att köpet av en bil är ett av de sätten men att det finns flera, billigare och snabbare sätt att regelbundet uppleva till exempel känslan av överflöd.

Någon, tror det var en av mina lärare, Anthony Robbins, har sagt att kvaliteten på våra liv avgörs av kvaliteten på de känslor vi regelbundet upplever. Upplev skitkänslor regelbundet = skitliv. Upplev härliga känslor regelbundet = härligt liv.

Läste också en historia om en kvinna som jämt var lycklig och som fick hennes omgivning att undra hur hon alltid kunde verka så uppåt och glad. När de till slut på hennes äldre dagar frågade henne om hur det kom sig svarade hon att hennes egen mormor en gång delade en hemlighet med henne som var avgörande för ett lyckligt liv. Vad hennes mormor sa? "Glöm aldrig bort att du är behövd. Alla människor, oavsett hur framgångsrika, stora eller små, har behov av dig."

Så om Minecrafts grundare blandade ihop medel och mål, eller glömde bort att han var behövd, det låter jag vara osagt i bristen på personlig relation till honom. Tweeten påminner dock om veckans tips som blir att komma ihåg att det bli medveten om vilken känsla det är du vill åt och att alltid komma ihåg att du är behövd.


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.