Konsten att lyssna- Markus blir intervjuad i radion

Hur kan man bli en bättre lyssnare? Det handlar om ett tydligt förhållningssätt!

"Wow, vad jag är intresserad av dig"

Markus Amanto blev nyligen intervjuad av Sveriges Radio P1, om aktivt lyssnande. 

Det är lätt hänt att vi tycker att det borde vara enkelt att lyssna. Att bara vara tyst och lyssna. Men alla kan vi nog komma ihåg tillfällen då tankarna far iväg och vi bara ser munnen som rör sig hos den som vi inte längre lyssnar på.

Hur är man en aktiv lyssnare?

En aktiv lyssnare är en person som förmår vara väldigt närvarande i ögonblicket, menar Markus Amanto, föreläsare inom ledarskapsutveckling.

Ett aktivt lyssnande stärker tilliten, samarbetet och relationen.

Tips för aktivt lyssnande

  • Använd ögonkontakt
  • Spegla kroppsspråket hos den andra
  • Lyssna med hela kroppen. Vad är det den andra personen känner?
  • Spegla tillbaka det personen sagt - stämma av om man uppfattat rätt. "Jag hör att du blev arg på en medarbetare som var sen, stämmer det?

Grundinställningen till lyssnandet måste vara ett genuint intresse

Trots att det finns en hel del knep för att bli en mer aktiv lyssnare, så hjälper egentligen inga knep i världen om man inte har rätt grundinställning till lyssnandet.

Inställningen bör vara: "Wow, vad jag är intresserad av dig"!

Man bör vara genuint intresserad av den man lyssnar till. Kanske inte intresserad av just ämnet som den pratar om, men att gå in med förhållningssättet att "det du säger är viktigt för mig att lyssna till, du är viktig som person!" 

Har jag som lyssnare något ansvar för att göra något av det jag hör?

När du lyssnar till en annan person, vad är då syftet? Är det mötet i ögonblicket som är det viktiga eller det som sker efteråt?

Om det är mötet som är det viktiga, så ger du gåvan av uppmärksamhet och din tid, vilket ofta är kraften i det aktiva lyssnandet. Då behöver du inte göra någonting av det du hört, menar Markus. 

Kan man verkligen lära sig aktivt lyssnande, dvs närvaro och genuint intresse? 

Om det inte skulle gå att lära sig det, skulle det vara tråkigt att födas med förutsättningen att vara en god eller dålig lyssnare. Förhållningssättet att vara en god lyssnare går absolut att lära sig, menar Markus. 

Regler för sitt lyssnande- att ta ansvar för sig själv

I programmet intervjuas också en varietéartist, Scotty (Blue Bunny) Grabell, som är en god lyssnare.

Han har satt upp regler för sitt lyssnande då han tycker att hans vänner pratar för länge om samma saker, klagar på saker i flera timmar, vilket han upplever som okonstruktivt ältande.

Han tog ett ansvar som lyssnare och satte upp en enda regel för sig själv. Han låter vännerna prata av sig i tio minuter, för att så att säga få ut energin ur vägen, sen kräver han att få höra om vilka lösningar till problemen de ser.

Fördelar med lyssnarregeln

  • Ger honom struktur för lyssnandet så han fokuserar bättre under samtalet.
  • Skyddar honom själv från att bli överöst av andras bekymmer.
  • En konstruktiv gränssättning.  

Scotty undrar hur huvudpersonen i programmet, Germaine de Staël kunde få ett rykte om sig att vara en dålig lyssnare. Han menar att lyssnandet skapas vid varje tillfälle mellan två personer. Och han undrade också om inte det dåliga lyssnandet bara innebar om att hon var ointresserad av den andra personen?  Häpp!

Radiointervjun om aktivt lyssnande hittar du här

Lyssna på programmet Madame de Staël – en krutdurk som kunde konsten att konversera (Lär dig mer om aktivt lyssnande: spola 30:39 minuter in i programmet).

Är din organisation intresserad av en föreläsning för att lära er mer om hur ett aktivt lyssnande kan förbättra kommunikationen och välmåendet i din organisation, så kan du läsa mer om Markus Amantos föreläsningar.

 

Gratis ledarskapstips

Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.



Som en del av vår passion för att utveckla ledare som kan utöva ett gott ledarskap skickar vi dig varje tisdag ut ett kostnadsfritt ledarskapstips via email.