Veckans Ledarskapstips

Ledarskapsutbildning som du aldrig upplevt förut

"Jag vill tacka för en väldigt annorlunda men fantastiskt intressant upplevelse. Jag fick nya perspektiv hur en grupp kan fungera i olika miljöer och forum."
(Patrik B gick sin UGL 3 februari 2014).

Här hittar du det samlade UGL-utbudet med nära 150 kursstarter över hela Sverige, från Abisko i norr till Skanör i söder.
Läs mer om vad du som ledare lär dig på en UGL-kurs, kring grupprocesser, ditt ledarskap och din förståelse för hur du fungerar. Denna upplevelsebaserad kurs ger dig självupplevda erfarenheter.


Vilka fel gör du när du delegerar?

Som ledare får man höra att man ska delegera, delegera mera och sedan delegera lite till.
Klokt, men inte alltid så lätt! Här är några fällor du kan hamna i.  

Vanliga fel när du delegerar

  1. Svårt att tygla ditt kontrollbehov
    Att ha ett stort kontrollbehov kan bero på många olika saker. Men faktum är att det tar både ditt fokus och av din energi att inte kunna släppa taget om dina medarbetares arbetsuppgifter. Hur ska du få något gjort om du hela tiden hänger över axeln på dina medarbetare?
    Har du delegerat, så har du delegerat. Var istället tillgänglig som ett bollplank och med perspektivet att du ska coacha medarbetaren i mål.

  2. " - Du gör det på fel sätt!"
    Om du förväntar dig att medarbetarna kommer att lösa uppgiften på exakt samma sätt som du skulle, kommer du att bli besviken.
    Ge dem fria tyglar med tydliga ramar och låt dem överraska dig med ett mycket mer kreativt sätt att lösa problemet.

  3. Saknar syfte
    Varför delegerar du just denna arbetsuppgift just nu, till just denna person?
    Om du inte har funderat ut syftet med delegeringen kan det lätt bli fel.
    Är denna delegering för att lösgöra tid för chefsskapet, för att motivera medarbetarna eller för att medarbetarna ska utmanas och utvecklas?

    Nyligen pratade jag med en chef som efter avslutad rekryteringsprocess lät sina medarbetare ringa enbart de positiva samtalen- till alla kandidater som gått vidare, medan han själv tog alla trista samtal till de som inte gått vidare, då han inte hade några problem med att tackla tråkiga nyheter. Chefen hade nämligen upplevt att motivationen sjönk drastiskt under återstoden av dagen när medarbetarna ringt samtal med negativt besked och när de hade fått ringa de positiva samtalen fick de mer energi. Om du som chef har tänkt över syftet med din delegering, i det här fallet öka motivationen hos medarbetarna, så blir utfallet bättre. 

  4. Bara trista uppgifter
    Delegerar du bara de trista, monotona eller enkla uppgifterna som du själv inte vill göra, så försvinner motivationen.
    Ge medarbetarna uppgifter som de tycker är kul, utmanande och intressanta så växer de i sin arbetsroll och som människor.
    Lär känna dina medarbetare- vad tycker just den här personen är kul? Var skulle denna person behöva få lite mer utmaningar? Det behöver nödvändigtvis inte vara detsamma som du tycker.

    Har du tur så är ni olika, så du kanske känner att du slipper en svår eller trist arbetsuppgift och personen kavlar upp ärmarna med ett leende och utbrister "Äntligen!". 

  5. Ger ingen god grund att utgå ifrån
    Får inte medarbetaren veta nuläget, tidsplanen, status, nästa steg och det övergripande målet är det svårt för dem att lyckas. Ge dem all information du tycker att de behöver, även om de inte frågar. Uppmuntra medarbetaren att komma och fråga om de känner sig osäkra.

    Var också tydlig redan från start när och hur uppgiften ska överlämnas

Mer i samma ämne
Frihet under ansvar - bort med hängslen och svångrem (Veckans Ledarskapstips nr 50)
Lyckas med det coachande ledarskapet (Veckans Ledarskapstips nr 34)
Hjälp - jag kan inte styra mitt kontrollbehov (Veckans Ledarskapstips nr 51)


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.