Veckans Ledarskapstips

Fel i förra utskicket - tips för lyckad målsättning

Tack till er som uppmärksammat att det blev fel i en av länkarna på förra veckans utskick.
Vi ber om ursäkt för att webbversionen inte gick att läsa.

Du som därför missade förra veckans utskick, kan hitta webbversionen här:
Tips för målsättning- Veckans Ledarskapstips nr 42
Vill du gå tillbaka och läsa något annat av numren hittar du hela arkivet här: www.altaleda.se/ledarskapstips


Hur bemöter jag en medarbetare som skäms?

Skämmas som en hund, säger man ibland. Känner du igen känslan; att vilja krypa ihop, lägga svansen mellan benen och bara försvinna från jordens yta? Ja, eller iallafall från jobbets fyra väggar eller kanske från chefens hökblick?

Som människor tenderar vi att undvika situationer där vi skämts och vi håller oss ifrån människor som fått oss att skämmas, så att hantera eventuella känslor av skuld och skam är så viktigt för en arbetsplats.

Medarbetaren kanske skäms för att de upplever att någon skuldbelägger denne för en inträffad situation. Medarbetaren kan också uppleva skam, för att de tror att de inte levt upp till en viss (faktisk eller imaginär) förväntan.

Känslor av skam kan snabbt förvandlas till skuldkänslor eller t o m ilska, så du som ledare bör ta tag i situationen snabbt då du upplever att det kan finnas en situation som kan leda till skamkänslor hos dina medarbetare såsom misslyckade projekt, tidsplaner som inte håller, uppsägningar, vid konflikter eller de som får klä skott för arga kunder osv.

Tips för att hantera skam

  1. Bemöt med respekt
    Märker du att en medarbetare skäms, men ändå vågar krypa till korset för att berätta ska du genom din kommunikation eller ditt agerande inte bidra med än mer skam. Bemöt personen med respekt och lyssna.

    Detta gäller även om det är du som ledare som tar upp situationen, det är en väldigt fin balansgång att kunna lyssna utan att värdera.

  2. Sudda inte bort skuldkänslan
    Försök inte att gå för fort fram. Skammen och skulden får inte förringas, hastas igenom eller ignoreras.
    Annars kan känslan fortfarande ligga dold under ytan och försämra er relation.
    Skapa en god kontakt mellan er. Landa i det som är innan ni går vidare.

  3. Finn lösningar
    Hur vill ni nu gå vidare? Vad finns det för lösningar? Försök finna lösningar tillsammans.

Källa och vidare läsning:
Boken Bli ett bemötandeproffs- Konsten att möta andra med lyhördhet- utan att offra dig själv, av Liv Larsson, gav oss fakta till en del av denna artikel.

Liv har också gett ut boken "Ilska, skuld och skam: tre sidor av samma mynt" för dem som vill läsa vidare.


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.