Veckans Ledarskapstips

Hej kära ledare! 

Hoppas detta tips finner dig väl. Brukar du handla mat i en mataffär? Har du mött tiggare eller försäljare som sitter vid entrén till din mataffären? Veckans tips som handlar om kommunikation kom till efter flera sådan möten förra veckan. 

Uppskattar du dessa tips från mig? Tipsa i så fall gärna en kollega eller vän om dem, de kan starta sin prenumereration på: http://www.altaleda.se/prenumerera/ 

Varma hälsningar,
Markus Amanto

Hur ditt "hej" kan göra stor skillnad

Då jag den senaste tiden handlat i olika matbutiker har jag så gott som varje gång fått ett “hej” från en tiggare eller försäljare som sitter utanför. Det har hänt rätt så regelbundet de senaste åren. Förra veckan var dock första gången jag reflekterade annorlunda över deras “hej”.

Tidigare har jag troligen varit så fullt upptagen med mina tankar om hela situationen med tiggare eller försäljare utanför butikerna att det inte lämnat plats för andra tankar. Det jag nu noterade var hur olika deras “hej” var gällande hur kontaktskapande jag upplevde dem.

Några sa sitt “hej” monotont och serieproducerat samtidigt som de vände bort blicken mot någon annan annalkande person. Vem skulle för övrigt klandra dem då de troligen sagt flera hundra “hej” redan den dagen? I andra änden av skalan fanns de som sa sitt “hej” med ögonkontakt och närvaro.

Om jag nu släpper tiggarna och deras situation, så kan jag konstatera att ett “hej” är en simpel sak. En liten sak vi troligen alla gör varje dag. Det sägs dock att det är de små sakerna som gör stor skillnad på lång sikt. 

När jag studerat talandets konst så har någon sagt att på en föreläsning bestämmer sig publiken inom sju sekunder om föreläsningen kommer att vara intressant eller ej. En kompetent föreläsare kan säkerligen rädda upp situationen senare, men det första intrycket är onekligen starkt påverkande. 

Det har fått mig att vara mer uppmärksam på mina och andras "hej" i allehanda situationer. Jag kan av denna studie konstatera att vissa människors "hej" skapar kontakt, glädje och energi. Andra människors hej skapar just ingenting, annat än avstånd.


Så vad gör du med dina "hej"? Kör du på en standardiserad, halvt närvarande hälsning eller tar du tillfället i akt att skapa ett mervärde i relationen till den andra personen?

Här tål det John Maxwell sagt att upprepas; “människor bryr sig inte om hur mycket du vet, förrän de vet hur mycket du bryr dig om”.

Så veckans tips, ägna en vecka åt att verkligen vara närvarande i dina "hej". Träna både på jobbet och i mataffären. Hur låter "hej" när det signalerar att du verkligen bryr dig om den andra personen och mötet med hen?


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.