Veckans Ledarskapstips

Hej kära ledare! 

Har tillbringat helgen i de västmanländska skogarna och sovit i vindskydd. Fantastiskt vilken källa till välmående som närhet till naturen kan vara.

Det är dock ämnet för ett annat ledarskapstips :-) Denna gång avhandlar vi det som irriterar oss hon andra människor och hur det kan bli en av våra största gåvor.

Varma hälsningar,
Markus Amanto

Hur personen som irriterade mig gav mig en viktig gåva

Jag har fått berättat för mig om ett synsätt som sägs härstamma från de nordamerikanska indianerna. När de satt i sin tipi runt elden så menade de att det som irriterade dig hos personen på andra sidan cirkeln var något som du behövde jobba med hos dig själv.

Av egen erfarenhet har jag upplevt hur sådant som irriterat mig hos medarbetare, vänner eller min äkta hälft, med lite av klosskapens distans har visat sig vara något som mycket riktigt sa mer om mig än om den personen. 

Till exempel en person där jag brände stora mängder energi på att irritera mig på dennes snabba skiftningar från att göra eller tänka en sak till att göra eller tänka på en helt annan sak. Jag upplevde personen som en vindflöjel som inte gick att lita på och som man aldrig visste var man hade.

När jag fick lite distans till det hela och ägnade det hela lite reflektion så insåg jag att något som ställde till det i mitt liv med jämna mellanrum var min brist på flexibilitet. Ibland var jag för fast i mitt sätt att göra en sak eller fast i ett spår jag slagit inpå så till den grad av livet blev tråkigt och förutsägbart. Efter en tid kunde jag se min upplevelse av den andra personens snabba skiftningar som en gåva, något som förbättrade min livskvalitet när jag tillät mig själv att vara mer flexibel.

Vid ett annat tillfälle coachade jag en kvinna som storligen irriterade sig på en medarbetare. Hon sa att hon inte längre ville jobba med medarbetaren då han, för det var en han i det fallet, var kall, skarp och hade alldeles för stor integritet. 

Med lite perspektiv på det hela så kunde hon se att hans gåva till henne var just den tydligheten och gränssättningen. Hon var själv en person som ofta tog på sig för mycket och hade svårt att säga nej. Genom att se dynamiken i deras arbetsrelation på detta annorlunda sätt började hon ha mer energi själv när hon blev bättre på att sätta gränser och hon kunde också uppskatta sin medarbetare på ett helt annat sätt. När jag talade med henne ett halvår senare så sa hon att det var den bästa medarbetaren hon hade haft.

Så veckans tips, tänk på en person som irriterar dig. Specifikt ett beteende hos personen som irriterar dig. 

Fråga sedan dig själv; om den här personen hade en gåva till mig, vad skulle det kunna vara?

Möjligheten att spegla oss i varandra är en av mänsklighetens stora utmaningar och samtidigt en av våra största förmåner.


Ansvarig utgivare: Läs mer om oss på redaktionen.
Presskontakt: Markus Amanto,
tfn: 08-580 800 40, 0708-12 81 00.
E-post: markus (a) altaleda.com.